Én változom vagy a környezetem?
en_valtozom_01.jpgHa változtatsz valamin, észreveszed, hogy ez mennyi mindenre kihat körülötted. Pedig csak egy, vagy két dolgon akartál változtatni, de ez hozza magával, a többit. Egy idő után pedig felteszed a kérdést: Most akkor én változom, vagy a körülöttem lévők? Hogyan hat a változásod másokra, és hogyan lehet, vagy érdemes ezt kezelni?
A változás amit elkezdtél egy hosszú, sokszor nehéz folyamat. Az indulás előtti nehézségekről már olvashattál. Aztán végre megfogalmazódott benned, hogy mi is az, ami zavar, ami mellett nem tudsz elmenni, felismered mi az, amin változtatni szeretnél. Elszánod magad, és belevágsz. Terveket készítesz, látod magad előtt az utat végre, aztán szépen jönnek a pofonok. A folyamat ugyanis nehéz, a régi rutinok nem működnek, teljesen új hozzáállásra van szükséged.  De te nem adod fel, szépen apránként haladsz az eltervezett úton. És egyszer csak, azt veszed észre, mintha máshogy néznének rád, máshogy kezelnének. Furcsálják a viselkedésed, amit mondasz. Lehet valaki csak értetlenkedik, de mások szinte ellenségessé válnak veled. Miért történik ez velem? Hiszen én egyre jobban érzem magam, és csak egy célom van: jobbá tenni a közérzetem, elhagyni a számomra káros, visszavető dolgokat. Ezt a családom, barátaim, kollégáim nem akarják? Nem akarják, hogy nekem jobb legyen?

“Mostanában nagyon furcsa vagy”

Dehogynem! A szeretteid, akik igazán melletted állnak azt szeretnék, ha boldog és kiegyensúlyozott lennél. Csakhogy nem ezt szokták meg, nem így ismertek, mint ahogy mostanában viselkedsz, beszélsz, gondolkozol. Ez számukra egy új élmény, amire sokan nem tudnak megfelelően reagálni. Ők nem látják, hogy mi ez a változás, nem látják a célt, ami ott lebeg a te szemed előtt. Csak azt érzékelik, hogy valami nem ugyanaz, valami megváltozott. Ha ezt valaki nem tudja kezelni, nem tud ehhez hogyan viszonyulni, akkor ez indulatokat gerjeszt benne. Hiszen valamit nem tud irányítani, valami kiszámíthatatlan, látszólag kezelhetetlen dologgal szembesül. Ezek az indulatok aztán különböző módokon nyilvánulhatnak meg. Esetleg harag, düh, veszekedések, elzárkózás formájában. Nem feltétlenül azért vitatkozunk, vagy veszekszünk gyakrabban a hozzánk közel állókkal, mert mi lettünk elviselhetetlenek, hanem mert ők nem tudják kezelni, azt ahogy mi változunk, és nem értenek minket. “Elbeszélünk egymás mellett.” Ezzel a mondattal gyakran találkozhatunk ilyenkor. “Mostanában nagyon furcsa vagy” Nem biztos, hogy én vagyok a furcsa, lehet csak az a furcsa számodra, hogy így viselkedek, mert nem ezt szoktad meg, de ez nem biztos, hogy rossz. De mit tehetünk, ha ilyen helyzetben találjuk magunkat?

Mit tehetek ilyenkor?

Először is vizsgáljuk meg, hogy van-e igazságtartalma annak, amit környezetünk felénk mutat. Tényleg negatívan, bántóan viselkedünk? Lehetséges. Akkor ezen mindenképpen javítani kell. De lehet, hogy csak nem az eddig megszokott módon beszélünk, érvelünk, teszünk, vagy nem teszünk meg valamit. Például, ha eddig rendszeresen mi mosogattuk el mások helyett az edényeket a munkahelyünkön, de eddig ezt senki egy köszönömmel sem illette, és mivel ez frusztrált minket, többet nem tesszük meg, egy idő után elkezdik furcsálni, és azt mutatják felénk, hogy már nem vagyunk olyan kedvesek. Ekkor, nem mi vagyunk kevésbé kedvesek, hanem a többiek szembesülnek azzal, hogy amit tettünk, az nem egy természetes dolog. Mi eddig figyelmességből tettük ezt, de nem kaptunk minimális megbecsülést sem érte, így abbahagytuk, mert így nem frusztrál minket a megbecsülés hiánya. Vagy, ha egy családtagunkról csak mi gondoskodunk hosszú évek óta, pedig más szeretteinknek is lenne lehetősége segíteni, és egyik nap azt mondjuk, ne haragudjatok, de ezt így nem tudom tovább vállalni, segítsetek be ti is, mert én nem fogom tudni ugyanígy csinálni, mint eddig. Ekkor jön a döbbenet, meg az esetleges vádaskodás, érzelmi zsarolás. Ez nem biztos, hogy nekünk szól. Ez az új helyzetnek, a megoldandó feladatnak, a bizonytalanságnak szól. Ilyenkor mindig gondoljunk arra, hogy ez a másik félnek is egy új helyzet, és próbáljuk meg elmagyarázni neki a döntésünk okát. Ne szemrehányóan, felhánytorgatva a múltat, vagy bizonygatva, hogy eddig mennyi áldozatot hoztunk. Csak mondjuk el, hogy mi ezt már nem fogjuk megtenni, és hogy mindennek mi az oka. Vagy éppen valamit, amit már rég meg kellett volna lépnünk, miért teszünk meg pont most. Ha elmondjuk tetteink motivációját könnyebben megértik azt, és talán fel is ismerik, hogy jogosan változtatunk.
 
 

Ne fordulj vissza!

Hiszen volt idő, amikor mi is másokban kerestük problémánk okát, a körülményeket hibáztattuk, minden és mindenki hibás volt, csak mi nem. Ugye emlékszel még erre? Aztán szép lassan eljutottál oda, hogy igenis neked kell változnod. De minden változás egy újabbat indukál. A te változásod hatással van másokra. Valaki közelebb kerül majd hozzád, valaki eltávolodik. Lesznek fájdalmas felismerések, és pozitív csalódások. Sok minden átértékelődik. Ne ijedj meg ettől! Ne fordulj vissza! Sokan nem rosszindulatból, hanem félelemből próbálnak lebeszélni majd, hogy ne menj végig az úton. Félnek, hogy elveszítik azt az embert, akit ismertek. Ebben igazuk lesz. Már nem leszel soha ugyanolyan. De azért félnek, mert még nem látják azt, akit te már igen. Azt az új embert, akivé válni szeretnél.

WinTeam

A jó fizikum, az egészséges táplálkozás, és a szellemi fejlődés együttesen adja a harmóniát. Itt arról olvashatsz, hogyan ültesd át mindezt a gyakorlatba.

Friss topikok

Kategóriák

Címkék

adalékanyag (3) ADP (1) adrenalin (1) aktivitás (1) állóképesség (1) állománymódosító (2) AMRAP (1) antioxidáns (1) aroma (1) ásványi anyagok (3) ATP (2) baktérium (2) bélflóra (4) bélrendszer (3) bemelegítés (1) bizonytalanság (1) butirát (1) C-vitamin (1) célok (5) covid (1) csalódás (1) csípő (3) cukorbetegség (2) derékfájdalom (2) diéta (3) e-számok (1) édesítőszer (1) Edzés (7) edzettség (2) edzőterem (1) Egészség (5) egészséges reggeli (3) élelmiszer (3) élelmiszeripar (1) elérhetőség (1) Életmód (6) emésztés (4) emésztőrendszer (2) EMOM (1) enzim (1) epe (1) erősítés (1) étkezés (5) étrend (5) facebook (1) fájdalom (2) fehérje (3) fejfájás (2) fejlődés (2) feladat (2) fogyás (1) fogyasztó (1) fokozatosság (1) gerinc (2) GI (1) glikémiás index (2) glükóz (2) gyulladás (2) gyümölcs (3) Hashimoto (1) hasnyálmirigy (1) hát (1) határidő (1) hátfájdalom (1) HIIT (1) home office (1) home training (1) homonok (2) hormonrendszer (4) IBS (1) idegrendszer (4) idő (2) immunrendszer (1) Insta (1) intervall (1) inzulin (4) inzulinrezisztencia (2) ízfokozó (1) izom (5) ízület (1) kalória (1) Kapcsolat (1) kardió (1) kitartás (4) kortizol (3) Közérzet (4) kudarc (1) LDL (2) légcső (1) légzés (1) lyukas bél (1) máj (1) makrotápanyag (4) megoldás (2) mellékvese (1) mellékvese kifáradás (1) mellizom (2) Menstruáció (1) mesterséges (2) mikróba (1) mikrobiom (3) motiváció (1) Mozgás (1) Nők (1) nyak (1) nyújtás (2) omega-3 (1) omega-6 (1) Önismeret (6) Önvizsgálat (6) otthoni edzés (1) oxigén (1) pajzsmirigy (1) probléma (2) reggeli (1) Rost (2) rutin (2) sérülés (1) SIBO (1) siker (1) sport (5) Stressz (7) szén-dioxid (1) szénhidrát (5) szénhidrát csökkentett (1) szerotonin (1) szokások (1) szorongás (3) Szülés (1) T3 (1) T4 (1) TABATA (1) tápanyag (3) tápanyagszükséglet (5) tápanyagtartalom (2) Táplálkozás (7) tartósítószer (3) telítetlen zsírok (2) telített zsírok (2) Terhesség (1) tervek (1) Tervezés (4) testedzés (5) testtartás (3) testzsír (3) testzsírszázalék (3) törvény (1) trigger pont (1) Tudatosság (8) tüdő (1) türelem (6) ülőmunka (2) vágy (2) váll (2) Változás (7) vércukor (3) videós edzés (1) vírus (1) vita (1) vitaminok (6) WinTeam (21) Zöldségek (4) zonulin (1) zsír (6) zsírsavak (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása