Hogyan változtassak a hozzáállásomon?

hogyan_valtoztassak_01.jpgMi az, ami gátol? A körülmények, vagy ahogy azokra reagálsz? Mindenkivel előfordult már, hogy sorozatosan elakadt valamiben, vagy nagy lendülettel vetette bele magát a változásba, de közben elfogyott, fokozatosan kifulladt, és csak egy üres próbálkozás lett az egész. Hogyan lehet ezen változtatni?

Ahhoz, hogy lényegi változásokat érjünk el életünkben egy többlépcsős folyamaton keresztül tudunk eljutni. Ez mindenkinél másként zajlik, és a változás folyamatának időtartama sem előre meghatározott. A bizonytalanság és diszkomfort érzetet követő változási igényekről már írtam. Ha ezen a folyamaton túljutottunk, akkor jön általában a nagy kezdeti lendület, egyfajta eufória, mikor tisztán látjuk magunk előtt mit is szeretnénk csinálni. Igen ám, de ekkor jönnek a nem várt események, amikre sokszor kifogásokkal reagálunk. “Elkezdtem az új napirendet, de pont most kell túlórázni, sajnos ez így nem fog menni.” “Egy hete kezdtem a diétámat, de holnap lesz a legjobb barátom szülinapja, meg mindjárt itt a nyár, ezt most elengedem, inkább majd jövőre.” “Be kéne fejeznem a tanfolyamot, de minden összejött a családban, nincs erre időm most.” Mindig csak a körülmények. Hiába, nincs mit tenni, ha egyszer közbeszól AZ ÉLET…Ezzel azonnal le is pattinthatjuk a felelősséget, és megnyugodhatunk: nem rajtunk múlt, mi megpróbáltuk, dehát nincs mit tenni, ilyen az élet. Fú, de rossz duma!
 
Tökéletes körülmények, ideális helyzet sosem lesz. Erre felesleges várnunk, mert ilyen nem létezik. Életünk nem kiszámítható, és folyamatosan változik, sőt mi is igényeljük a változásokat, és vágyunk is rá. Nézzünk tehát szembe a helyzettel, és próbáljuk megoldani azt. Már csak a hogyan a kérdés.

Van titkos recept?

Az elmúlt években rengetegszer találkozhattunk motivációs előadókkal, siker trénerekkel, és mindenre megoldást kínáló módszerekkel. Én nem kívánom ezeket a szerepeket felvenni, és nem állítom, hogy átadok egy instant megoldást. Én nem ebben hiszek. Persze vannak jógyakorlatok, vagy olyan technikák, melyeket érdemes alkalmazni, mert segítenek, de először is két fontos dolgot fel kell ismernünk.
  1. Bármilyen változás, bármilyen cél elérése, terv megvalósítása, nem egyik napról a másikra történik. Ha ezt nem ismerjük fel, akkor minden lépésünk csak próbálkozás lesz. Sikertelen próbálkozás. Tehát nézzünk szembe a ténnyel, ez bizony időigényes folyamat.
  2. A másik, hogy ez a változás nehéz dolog. Bizony, ez kőkemény, embert próbáló feladat. Lehet az az elképzelésünk, hogy ha jól megtervezzük a folyamatot, akkor a nehézségek nagy részén túl is vagyunk, mert alaposan végig gondoltuk, jól kitaláltuk, fog ez menni. Persze, tegyünk is meg mindent ezért, de ne bagatellizáljuk el a változás nehézségeit, mert akkor az első akadályok után jönnek a kifogások. Ismerjük be magunk előtt, hogy kemény munka lesz, és úgy induljunk neki.

hogyan_valtoztassak_02.jpg

Milyen a hozzáállásom?

A problémákhoz való hozzáállást illetően a sikerorientált és a kudarckerülő jellem szokott eszünkbe jutni. A sikerorientált a kihívásokat keresi, de nem az elérhetetlent, míg a kudarckerülő igyekszik megóvni magát minden veszélyesnek, vagy kockázatosnak ítélt helyzettől, nehogy csalódás érje. A kudarckerülő magatartás egyértelműen gátja a változásnak, hiszen minden erejével a csalódás elkerülésén dolgozik. És hogyan csalódhatok a legkevésbé? Ha maradok ott, ahol vagyok. Nem baj, ha rossz, ezt legalább ismerem, lehet, ha változtatok még rosszabb lesz. Igaz, lehet, hogy jobb, de ez egy kudarckerülőnél elő sem fordulhat. Szerinte az élet nem ezt igazolja. Lehet volt két-három próbálkozása, és ebből azt a következtetést vonta le, hogy minden változás rossz.
 
A sikerorientált a célt nézi. Azt, hogy mi az, amit nyerhet a változással. Ő nem próbálkozik, hanem csinálja. Keresi az újabb és újabb lehetőségeket, és pozitívan áll a folyamathoz.
De nem minden esetben lesz sikeresebb a sikerorientált sem. Az biztos, hogy a pozitív hozzáállás lesz az, ami jó irányba viszi a változást, és lehetőséget ad a cél elérésére, de legalább ennyire fontos, hogy mikor elérjük, akkor ez a tény megelégedéssel töltsön el bennünket. Ha a cél elérését követően nincs megelégedés, nincs katarzis, akkor felesleges volt az egész folyamat.

A motiváció gyökere

Sokan egész életükben hajszolják a kitűzött célokat, és sosem lesznek elégedettek. Tökéletesen tudják, hogy mit akarnak: családot, házat, kocsit, karriert, nyaralót, luxusutazást, sikeres vállalkozást stb. De, hogy mindennek elérésében mi a motivációjuk sokszor nem ismerik fel. Ha minderre azért van szükség, mert: “A szüleimnek sosem volt, majd én mindezt megvalósítom.” “Én is úgy akarok élni, mint XY.” “Én mindent meg fogok adni a családomnak, mindenből csak a legjobbat kaphatják!” “Bebizonyítom, hogy én is képes vagyok elérni azt, amit a legsikeresebb üzletemberek elértek!” Akkor itt egyfajta hiánymotivációról van szó. Bár eltökéltek, kitartóak, és meg is valósítják a céljaikat, sosem élvezik se magát a vágyott célt, se az oda vezető utat. A vélt siker hajszolása sosem ér véget, mindig lesz egy hiány állapot, amit be kell tölteni, és a folyamat sosem lesz élvezetes, csak küzdelmes, ezért igazi sikerélményt, lelki kielégülést sem adhat. Ezzel szemben a növekedés, vagy inkább fejlődésorientált, a célok elérése közbeni változásban is látja a lehetőséget, és a cél elérése megnyugvással, és örömmel tölti el. Nem kompenzálni, vagy bizonyítani szeretne, hanem fejlődni. Saját személyiségét, képességeit is formálni kívánja, nem pusztán céljai elérése, hanem saját megelégedése érdekében.
hogyan_valtoztassak_03.jpg

Tiszta lappal

Neked ezek alapján milyen a hozzáállásod? Ülj le őszintén magaddal, és tedd fel ezeket a kérdéseket:
  1. A körülmények sosem lesznek tökéletesek. Tényleg végig akarom csinálni, tényleg ezt akarom?
  2. Mi a motivációm? Miért szeretnék változtatni? Miért akarok valamit elérni?
  3. Milyen a hozzáállásom? Merek kockázatot vállalni, egy lehetséges jobb helyzet reményében?
  4. Mi lesz, ha elérem a célomat? És mi lesz, ha nem érem el?

Ahhoz, hogy eljuss a célodhoz, és annak elérése ne csak egy mérföldkő legyen, hanem egy sikeres örömteli pillanat, tisztáznod kell, hogy miért is akarod elérni. Hogy végig csináld kell, hogy tudd, nehéz lesz, és időigényes. De fokozatosan, és az apró lépésekben is meglátva a lehetőséget képes vagy elérni, amit szeretnél!

WinTeam

A jó fizikum, az egészséges táplálkozás, és a szellemi fejlődés együttesen adja a harmóniát. Itt arról olvashatsz, hogyan ültesd át mindezt a gyakorlatba.

Friss topikok

Kategóriák

Címkék

adalékanyag (3) ADP (1) adrenalin (1) aktivitás (1) állóképesség (1) AMRAP (1) ásványi anyagok (2) ATP (2) baktérium (1) bélflóra (4) bélrendszer (2) bemelegítés (1) bizonytalanság (1) butirát (1) C-vitamin (1) célok (5) covid (1) csalódás (1) csípő (2) cukorbetegség (2) derékfájdalom (2) diéta (2) Edzés (7) edzettség (1) edzőterem (1) Egészség (3) egészséges reggeli (1) élelmiszer (1) élelmiszeripar (1) elérhetőség (1) Életmód (6) emésztés (2) emésztőrendszer (1) EMOM (1) enzim (1) epe (1) erősítés (1) étkezés (2) étrend (1) facebook (1) fájdalom (2) fehérje (2) fejfájás (2) fejlődés (2) feladat (2) fogyás (1) fogyasztó (1) fokozatosság (1) gerinc (2) GI (1) glikémiás index (2) glükóz (2) gyulladás (2) Hashimoto (1) hasnyálmirigy (1) hát (1) határidő (1) hátfájdalom (1) HIIT (1) home office (1) home training (1) homonok (1) hormonrendszer (2) IBS (1) idegrendszer (3) idő (2) immunrendszer (1) Insta (1) intervall (1) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) izom (5) ízület (1) kalória (1) Kapcsolat (1) kardió (1) kitartás (4) kortizol (2) Közérzet (4) kudarc (1) LDL (1) légcső (1) légzés (1) lyukas bél (1) máj (1) makrotápanyag (1) megoldás (2) mellékvese (1) mellékvese kifáradás (1) mellizom (2) Menstruáció (1) mikróba (1) mikrobiom (2) motiváció (1) Mozgás (1) Nők (1) nyak (1) nyújtás (2) omega-3 (1) omega-6 (1) Önismeret (6) Önvizsgálat (6) otthoni edzés (1) oxigén (1) pajzsmirigy (1) probléma (2) reggeli (1) Rost (2) rutin (2) sérülés (1) SIBO (1) siker (1) sport (5) Stressz (7) szén-dioxid (1) szénhidrát (4) szerotonin (1) szokások (1) szorongás (1) Szülés (1) T3 (1) T4 (1) TABATA (1) tápanyag (2) tápanyagszükséglet (3) tápanyagtartalom (1) Táplálkozás (7) tartósítószer (3) telítetlen zsírok (2) telített zsírok (2) Terhesség (1) tervek (1) Tervezés (4) testedzés (4) testtartás (2) testzsír (2) testzsírszázalék (2) törvény (1) trigger pont (1) Tudatosság (6) tüdő (1) türelem (6) ülőmunka (2) vágy (2) váll (2) Változás (7) vércukor (3) videós edzés (1) vírus (1) vita (1) vitaminok (4) WinTeam (1) Zöldségek (1) zonulin (1) zsír (5) zsírsavak (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása