Légzés és sport

legzes_01.jpgTalán egy kicsit tudományosabb megközelítés lesz, de elég aktuális téma a Covid óta a tüdő és a légzés. Itt ez a vírus, ami megtámadja a felső és az alsó légutakat is. Valaki sajnos tényleg elég rosszul lesz tőle és komoly tüneteket produkál, de szerencsére sokkal többen vannak azok, akik meg sem érzik és mindenféle tünet megjelenése nélkül megy át rajtuk. Ez a rövid blog nem arról fog szólni, hogy mennyire komoly vagy, nem komoly ez a vírus vagy, hogy mennyit kell kihagyni fertőzés után, hiszen ezekre nem tudom a választ, de ahogy elnézem kb. senki…azt viszont tudom, mit tehetsz a légző szervrendszered, azaz a felső légutak és tüdő egészségéért és milyen fontos élettani feladatokat lát el.

Feladata

A légző szervrendszer jelentős szerepet tölt be a hőháztartás egyensúlyának megtartásában. A hidegben belélegzett hűvös levegő a légutakban felmelegszik, majd kilégzéskor távozik, ezzel komoly hűtőhatás jön létre. Fontos megemlíteni még, hogy a folyadékháztartásban is van feladata, hiszen kilégzéskor átlagosan napi 4-500 ml vizet is veszíthetünk, ami nagy melegben sokszor ennyi is lehet.
 

 
De ami a legfontosabb feladata, hogy szerveinket, szöveteinket, egész testünket ellátja oxigénnel, ami az élethez nélkülözhetetlen és hiánya a központi idegrendszerben már 4-5 perc után visszafordíthatatlan károkat okoz. A légző rendszer szorosan összejátszik a vérkeringéssel, hiszen ezen keresztül képes az oxigént a megfelelő helyre juttatni. Kiemelt szerepe még a széndioxid eltávolítása a szervezetből, ami nagyobb mennyiségben mérgező a testnek. Leegyszerűsítve tehát a felső légutak és a tüdő által valósul meg a kapcsolat a külvilág és a vérkeringés közt.
 

Felépítése

A felső légutakhoz tartozik az orrüreg ahol a beérkező levegő melegítése, párásítás történik, majd a levegő a garatba vándorol tovább ahol hasonló folyamatok mennek végbe. Innen a gégén keresztül jut a levegő a légcsőbe, ami egy kb. 20-25 cm hosszúságú porcos szerv. A légcső végén elérkezünk a tüdőhöz, ami a mellkasüregben elhelyezkedő szervünk és két részre tagolódik. A légcső két főhörgőre ágazik el, egyik a jobb másik a bal tüdőfélbe juttatja a levegőt. A levegő itt kisebb nagyobb hörgőkön át jut el a léghólyagocskákba ahol megtörténik az oxigén átadás a keringésbe, a szén-dioxid pedig pont fordítva, tehát a keringésből jut el a léghólyagok üregébe.
 

Rendszeres testedzés hatása

Na de jöjjön a lényeg! Ehhez a fejezethez kellenek a fentebb leírt dolgok, hogy egy kicsit átláthatóbb legyen ez a bonyolult rendszer. Sportolás során fokozott légzés történik, melyhez szervezetünk előbb, vagy utóbb de alkalmazkodni fog, mint minden máshoz.
 

 
Elsősorban az állóképességi edzést végző egyéneknél mutatható ki a tüdő növekedése. Minden légvételkor kb. fél liter levegő jut a tüdőbe és ez az érték nem igazán mutat különbséget edzett és edzetlen ember között. Azonban terhelés alatt igen komoly különbségek jönnek elő, amit laborkörülmények között lehet legjobban mérni. Az edzett sportoló nem gyorsabban fogja venni a levegőt egész egyszerűen egy légvétellel több oxigént képes bejuttatni terhelés alatt. Ez pedig kedvezően hat az izomszövetekre, és hát lássuk be az izomzat elég fontos ahhoz, hogy mozogjunk. A légzőizmok folyamatosan erősödnek így jöhet létre a nagyobb oxigénfelvétel. Főleg állóképességi edzés hatására fejlődik a már említett léghólyagrendszer, így az edzés megnöveli a légzőfelületet ami azzal is jár, hogy jobb lesz az oxigénátadás a vérbe.
 
Az egyéni sajátosságok nagyban befolyásolják a tüdő fejleszthetőségét és erősítését. Érdemes az állóképességi edzéseket is beilleszteni olyan sportágakba is, ahol főleg az erőfejlesztés a cél. Hogy változatos legyen, variáljuk a könnyű aerob mozgást és az anaerob mozgást akár minden edzésen. Egy erős légzőrendszer sokkal ellenállóbb lesz már egy kisebb terhelés alatt is, valamint a külső támadásokkal szemben is hatékonyabban veszi fel a harcot. Megéri minden nap rászánni egy kis időt az állóképesség fejlesztésére.

WinTeam

A jó fizikum, az egészséges táplálkozás, és a szellemi fejlődés együttesen adja a harmóniát. Itt arról olvashatsz, hogyan ültesd át mindezt a gyakorlatba.

Friss topikok

Kategóriák

Címkék

adalékanyag (3) ADP (1) adrenalin (1) aktivitás (1) állóképesség (1) AMRAP (1) ásványi anyagok (2) ATP (2) baktérium (1) bélflóra (4) bélrendszer (2) bemelegítés (1) bizonytalanság (1) butirát (1) C-vitamin (1) célok (5) covid (1) csalódás (1) csípő (2) cukorbetegség (2) derékfájdalom (2) diéta (2) Edzés (7) edzettség (1) edzőterem (1) Egészség (3) egészséges reggeli (1) élelmiszer (1) élelmiszeripar (1) elérhetőség (1) Életmód (6) emésztés (2) emésztőrendszer (1) EMOM (1) enzim (1) epe (1) erősítés (1) étkezés (2) étrend (1) facebook (1) fájdalom (2) fehérje (2) fejfájás (2) fejlődés (2) feladat (2) fogyás (1) fogyasztó (1) fokozatosság (1) gerinc (2) GI (1) glikémiás index (2) glükóz (2) gyulladás (2) Hashimoto (1) hasnyálmirigy (1) hát (1) határidő (1) hátfájdalom (1) HIIT (1) home office (1) home training (1) homonok (1) hormonrendszer (2) IBS (1) idegrendszer (3) idő (2) immunrendszer (1) Insta (1) intervall (1) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) izom (5) ízület (1) kalória (1) Kapcsolat (1) kardió (1) kitartás (4) kortizol (2) Közérzet (4) kudarc (1) LDL (1) légcső (1) légzés (1) lyukas bél (1) máj (1) makrotápanyag (1) megoldás (2) mellékvese (1) mellékvese kifáradás (1) mellizom (2) Menstruáció (1) mikróba (1) mikrobiom (2) motiváció (1) Mozgás (1) Nők (1) nyak (1) nyújtás (2) omega-3 (1) omega-6 (1) Önismeret (6) Önvizsgálat (6) otthoni edzés (1) oxigén (1) pajzsmirigy (1) probléma (2) reggeli (1) Rost (2) rutin (2) sérülés (1) SIBO (1) siker (1) sport (5) Stressz (7) szén-dioxid (1) szénhidrát (4) szerotonin (1) szokások (1) szorongás (1) Szülés (1) T3 (1) T4 (1) TABATA (1) tápanyag (2) tápanyagszükséglet (3) tápanyagtartalom (1) Táplálkozás (7) tartósítószer (3) telítetlen zsírok (2) telített zsírok (2) Terhesség (1) tervek (1) Tervezés (4) testedzés (4) testtartás (2) testzsír (2) testzsírszázalék (2) törvény (1) trigger pont (1) Tudatosság (6) tüdő (1) türelem (6) ülőmunka (2) vágy (2) váll (2) Változás (7) vércukor (3) videós edzés (1) vírus (1) vita (1) vitaminok (4) WinTeam (1) Zöldségek (1) zonulin (1) zsír (5) zsírsavak (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása