Mit jelent az egészséges táplálkozás?

mit_jelent_az_egeszseges_taplalkozas_1.jpgAz egészség, a helyes táplálkozás az elmúlt évek egyik sláger témája. A környezetvédelem, a megújuló energiák, és a zero waste mellett rengeteg cikk jelenik meg naponta ebben a témában. De mi is az egészséges? Mi az amit érdemes, és mi amit muszáj (vagy muszáj lenne…) fogyasztanunk nap mint nap?

Tévhitek

Az a tapasztalatom, hogy az emberek többsége rengeteg téves információt, városi legendát, tényszerűnek látszó féligazságot kap a környezetéből, és ezek alapján próbál, vagy pont ezért nem próbál helyesen táplálkozni. Hogy mire gondolok?mit_jelent_az_egeszseges_taplalkozas_2.jpg
 Az egyik közkedvelt hiedelem az "együnk sok gyümölcsöt, mert abban rengeteg a vitamin." Valóban van vitamin az egyes gyümölcsökben, de vajon mennyit kellene elfogyasztanunk belőlük, hogy a szervezetünk számára szükséges napi mennyiség, akár csak felét biztosítsuk a fogyasztásukkal? Sajnos tonnaszámra kellene tömni magunkba. Emellett a gyümölcsökben található cukrok sem tesznek kimondottan jót a szervezetünknek.
 A másik a "nem eszek gyorsétteremben, tehát egészségesen táplálkozom." Az, hogy a junk food nincs a napi rutinban dicséretes, de azért ettől még nem lesz senki az egészséges életmód megtestesítője. Főleg, ha az étrendje tele van feldolgozott élelmiszerekkel (felvágottak, mirelit és késztermékek, édességek stb. stb.) Az egészség nem itt kezdődik…
 A vegetáriánus, és vegán étrendek is igen népszerűek manapság. Lehet ezt is jól, és rosszul csinálni. Sajnos a többség csak annyiban tudatos, hogy kizárja az étrendből az állati eredetű termékeket. De, hogy ezeket mivel, és hogyan pótolja az már sajnos elmarad. A falafel, humusz, pestos tészta váltogatása “nagyszerű” hiánybetegségekhez vezethet…
 "Zsírt eszek hússal, mert az ősember is azt evett!" Azért emellett fogyasztott növényeket is, ezt valahogy mindig elfelejtik. Persze bizonyára elődeink étrendje jóval egyhangúbb volt, mondjuk az átlag életkor sem 75-80 év hanem, olyan 30-35 volt. Na, meg persze a napi betevőért keményen meg kellett dolgozni. Levadászni egy mamutot nem éppen annyi energia, mint elbuszozni/kocsikázni a munkahelyre, és egész nap ülni a monitor előtt.

Valóság

Nem jó a gyors kaja, oké. Nem jó a sok hús, de a húsmentes se? Nem jó a cukor, de azért valamennyi kell, akkor most hogy van ez? Nem tűnik egyszerűnek, pedig nem bonyolult. Haladjunk lépésről lépésre!
  1. Abban biztos lehetsz, hogy ami mesterséges, iparilag előállított, vegyszeresen kezelt, az nem lesz egészséges. Először igyekezz ezeket kiszűrni. Próbálj meg termelőtől vásárolni, igyekezz adalékanyag mentesen  enni, és nem a divat miatt, hanem, mert a vegyszerek rendszeres fogyasztása rengeteg problémát okoz!
  2. Az egyhangú táplálkozás biztosan nem tesz jót, a szervezetnek kell a változatos étrend, hiszen minden tápanyagból, ha az jó minőségű, hasznosít valamit. Tehát kell megfelelő mennyiségű, és minőségű fehérje,    szénhidrát, zsír, vitaminok és ásványi anyagok.
  3. Az a legjobb amit magadnak készítesz. Abban tudod, hogy milyen minőségű alapanyagok vannak, biztos lehetsz benne, hogy jót eszel. Emellett úgy készíted el ahogy szeretnéd.
  4. Kellenek a vitaminok! Nem csak akkor, ha meg vagy fázva! A rendszeres vitaminfogyasztás erősíti az immunrendszert, így a prevencióban van igazán szerepe.
  5. Megfelelő mennyiséget, a megfelelő időben! Lehet, hogy a lefekvés előtt elfogyasztott tábla csoki, fánk, pörkölt, sör, lasagne stb. nem a legjobb ötlet? Biztos. De emellett az sem mindegy, hogy mit reggelizel, mennyit eszel ebédre. Az pedig kész merénylet, ha egész nap semmit nem eszel, és este lefekvés előtt próbálod bepótolni.
mit_jelent_az_egeszseges_taplalkozas_3.jpg

De hogyan is kellene ezt csinálni?

És mi a jó nekem? Hogy kéne akkor ennem? Minden ember különböző. Más a genetikánk, más a napirendünk, mást szeretünk enni stb. stb. Ezért a sablon étrendek, és diéták, csak egy bizonyos szintig működnek, és egy idő után unalmassá is válnak, ezért pár hét után a legtöbben feladják a változást, és visszatérnek az addigi szokásaikhoz. A diétás programok többségének nem célja, hogy megmutassa mit, és hogyan fogyassz, hanem egy konkrét terméket akarnak eladni neked. Így nem fogod megtanulni, hogyan vásárolj, főzz, válogasd össze az élelmiszereket. Megismerni a szervezeted működését, megtanulni jól étkezni természetesen sokkal több időt, és energiát kíván, viszont tartós, egy életen át fenntartható rendszert is nyújt, ami rutinná válik, és semmilyen nehézséget nem okoz.
 
Mi a WIN TEAM-nél azon dolgozunk, hogy minél többen felfedezzék, számukra mi a jó, az ideális. Hogyan lehet egészségesen, és jól táplálkozni, nem csupán időszakosan, hanem életvitelszerűen, úgy hogy ez ne egy szenvedéssel teli böjtöt jelentsen, hanem jó ételeket, ízeket, étkezéseket, ami nem csak egészséges, de jól is esik? Ha érdekel, hogyan érheted el mindezt, nézd meg programjainkat, és jelentkezz most!

WinTeam

A jó fizikum, az egészséges táplálkozás, és a szellemi fejlődés együttesen adja a harmóniát. Itt arról olvashatsz, hogyan ültesd át mindezt a gyakorlatba.

Friss topikok

Kategóriák

Címkék

adalékanyag (3) ADP (1) adrenalin (1) aktivitás (1) állóképesség (1) AMRAP (1) ásványi anyagok (2) ATP (2) baktérium (1) bélflóra (4) bélrendszer (2) bemelegítés (1) bizonytalanság (1) butirát (1) C-vitamin (1) célok (5) covid (1) csalódás (1) csípő (2) cukorbetegség (2) derékfájdalom (2) diéta (2) Edzés (7) edzettség (1) edzőterem (1) Egészség (3) egészséges reggeli (1) élelmiszer (1) élelmiszeripar (1) elérhetőség (1) Életmód (6) emésztés (2) emésztőrendszer (1) EMOM (1) enzim (1) epe (1) erősítés (1) étkezés (2) étrend (1) facebook (1) fájdalom (2) fehérje (2) fejfájás (2) fejlődés (2) feladat (2) fogyás (1) fogyasztó (1) fokozatosság (1) gerinc (2) GI (1) glikémiás index (2) glükóz (2) gyulladás (2) Hashimoto (1) hasnyálmirigy (1) hát (1) határidő (1) hátfájdalom (1) HIIT (1) home office (1) home training (1) homonok (1) hormonrendszer (2) IBS (1) idegrendszer (3) idő (2) immunrendszer (1) Insta (1) intervall (1) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) izom (5) ízület (1) kalória (1) Kapcsolat (1) kardió (1) kitartás (4) kortizol (2) Közérzet (4) kudarc (1) LDL (1) légcső (1) légzés (1) lyukas bél (1) máj (1) makrotápanyag (1) megoldás (2) mellékvese (1) mellékvese kifáradás (1) mellizom (2) Menstruáció (1) mikróba (1) mikrobiom (2) motiváció (1) Mozgás (1) Nők (1) nyak (1) nyújtás (2) omega-3 (1) omega-6 (1) Önismeret (6) Önvizsgálat (6) otthoni edzés (1) oxigén (1) pajzsmirigy (1) probléma (2) reggeli (1) Rost (2) rutin (2) sérülés (1) SIBO (1) siker (1) sport (5) Stressz (7) szén-dioxid (1) szénhidrát (4) szerotonin (1) szokások (1) szorongás (1) Szülés (1) T3 (1) T4 (1) TABATA (1) tápanyag (2) tápanyagszükséglet (3) tápanyagtartalom (1) Táplálkozás (7) tartósítószer (3) telítetlen zsírok (2) telített zsírok (2) Terhesség (1) tervek (1) Tervezés (4) testedzés (4) testtartás (2) testzsír (2) testzsírszázalék (2) törvény (1) trigger pont (1) Tudatosság (6) tüdő (1) türelem (6) ülőmunka (2) vágy (2) váll (2) Változás (7) vércukor (3) videós edzés (1) vírus (1) vita (1) vitaminok (4) WinTeam (1) Zöldségek (1) zonulin (1) zsír (5) zsírsavak (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása